כמואמבוליזציה מקומית לטיפול בגידול כבד ראשוני מסוג HCC

עמותת חץ איגוד ישראלי לבריאות הכבד (33)

ד"ר אורנית כהן-עזרא, המרכז למחלות כבד, בית חולים שיבא תל השומר.

גידול ראשוני של הכבד מסוג hepatocellular carcinoma=HCC זו אחת הסיבות לתחלואה ותמותה במטופלים עם מחלות כבד כרוניות. במקרים בהם לא ניתן לעשות ניתוח כריתה של הגידול או השתלת כבד ולעיתים כגשר להשתלת כבד אפשר לטפל מקומית בגידול באמצעים שונים.
אחד מהטיפולים המקומיים ל-HCC זו כמואבוליזציה מקומית Transarterial chemoembolization = TACE. בטיפול זה מגיעים לעורק המזין את הגידול ומזריקים בצורה סלקטיבית מכוונת חומר הכולל תרופה אנטי-גידולית כמותרפית יחד עם חומר שגורם לסתימה של כלי הדם הקטנים שמגיעים לגידול. לטיפול זה השפעה כפולה: פגיעה ישירה בתאי הגידול הסרטניים יחד עם פגיעה באספקת הדם של הגידול החשובה לו לשם צמיחה וגדילה. כאשר עושים את הזרקת החומר בצורה סלקטיבית רק לכלי הדם המזינים את הגידול יש סיכוי נמוך יותר לפגיעה בתאי הכבד התקינים שמקיפים את הגידול. לשם השגת השפעה טובה יש צורך לרוב בחזרה על טיפול זה לפחות 2 פעמים במרווח של 1-2 חודשים.

ישנן שתי שיטות לביצוע TACE

השיטה הקונבנציונלית בה מזריקים חומר אנטי-גידולי כמותרפי (כמו דוקסורוביצין או ציספלטין) שמומס בחומר שומני + חומר שגורם לסתימת כלי דם קטנים
שימוש בחלקיקים מיקרוסקופים המכילים גם חומר אנטי-גידולי שמשתחרר בשחרור איטי וגורמים במקביל לסתימת כלי הדם המזינים את הגידול – Drug Eluting Beads (DEBs)
התווית נגד לטיפול ב- TACE זו הנוכחות של הפרעה באספקת הדם לכבד מהוריד הפורטלי (על רקע קריש דם בוריד זה) או מחלת כבד מתקדמת בשל סכנה לנזק מוגבר לרקמת הכבד הלא גידולית ולאי ספיקת כבד.
ההמלצות הנוכחיות של האיגוד האירופאי לטיפול במחלות כבד (EASL) הן לטפל ב- TACE בחולים עם גידול כבד ראשוני המפושט מקומית ללא מעורבות כלי דם או איברים מחוץ לכבד. לעתים טיפול זה ניתן גם בשלבים אחרים של המחלה בהתאם למקרה ולשיקולים של הרופאים המטפלים.
תופעות הלוואי השכיחות בעקבות טיפול TACE כוללות לעתים כאב, חום, בחילה והקאות, שחולפים לרוב תוך 48 שעות. לעתים רחוקות ייתכנו תופעות לוואי משמעותיות יותר כמו פגיעה בדרכי מרה, אבצס כבדי, או החמרה בתפקוד הכבדי.
היעילות הטיפולית של TACE הוכחה במספר מחקרים מבוקרים.
ההערכה לתגובה לטיפול נעשית על סמך הדמיה חוזרת על ידי CT כבד או MRI כבד לפיה מעריכים את גודל הגידול ומידת הקליטה של חומר ניגוד בו בהשוואה לבדיקת ההדמיה טרם ביצוע הטיפול ב- TACE.

שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

עמותת חץ

הרשמה לניוזלטר

הירשמו ותמיד תישארו מעודכנים