הפטיטיס C: תזונה ופעילות גופנית

כרמית נתנאל דיאטנית

המרכז למחלות כבד שיבא

למרות שעד היום, לא הוכח כי ישנה דיאטה ספציפית עבור אנשים עם הפטיטיס C, לתזונה בריאה ופעילות גופנית ישנה חשיבות רבה. אכילה נבונה ואורח חיים פעיל תורמים להרגשה טובה ולכן להתמודדות טובה יותר עם נגיף ההפטיטיס C. 

מהי תזונה בריאה לאנשים עם הפטיטיס C?

באופן כללי, מומלצת תזונה מגוונת, עשירה בירקות ופירות ובדגנים מלאים, עם כמות מספקת של חלבון (בשר, עוף , דגים, מוצרי חלב, קטניות, אגוזים) והעדפה של מזונות דלים בשומן ובסוכרים פשוטים.

מומלץ לכלול בכל ארוחה: מנת חלבון, מנת פחמימה והרבה ירקות (לדוגמה: חזה עוף עם אורז וירקות מבושלים, או חביתה עם גבינה וסלט ו-2 פרוסות לחם). 

תזונה עשירה בחלבון ובאנרגיה (בצורת פחמימות) תסייע בהפחתת איבוד מסת שריר וכן לשמירה על תפקודן של רקמות הגוף השונות. הוספת ירקות לכל ארוחה תסייע בצריכת כמות מספקת של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים וכן בשמירה על משקל בריא.

במקרים בהם מרגישים עייפות מוגברת או חוסר תיאבון , כדאי לאכול ארוחות קטנות בתדירות גבוהה.

הפטיטיס C ופעילות גופנית

פעילות גופנית הוכחה כבעלת יתרונות רבים: היא מגנה מפני התפתחות סוכרת, משפרת את פרופיל השומנים בדם, מפחיתה הצטברות שומן בכבד, מפחיתה תמותה ובאופן כללי – קשורה להרגשה טובה (well being). 

אנשים עם הפטיטיס C לעיתים חווים חולשה ועייפות – במקרה זה, פעילות גופנית מתונה (הליכה, אימון קל) יכולה לתרום להרגשת חיוניות ולשיפור התחושה הכללית.

הפטיטיס C ואלכוהול

לאלכוהול ישנה השפעה מזיקה על הכבד, במיוחד למשקאות חריפים כגון: וויסקי, וודקה, ליקרים, בירות וכו'. מאידך, צריכה מתונה של יין, נמצאה כבעלת השפעה מגנה בהקשר של מחלות לב וכבד שומני. עד היום, אין מספיק מחקרים, לפיהם ניתן להכריע בשאלה – האם צריך להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול, או שניתן להמליץ על שתיית כמות אלכוהול מתונה לעיתים רחוקות.

לפי ההנחיות העדכניות של מומחי הכבד, על אנשים עם הפטיטיס C להימנע משתיית אלכוהול. בכל מקרה, כדאי להיוועץ עם רופא הכבד המטפל, האם שתיית אלכוהול הינה מותרת ומהי הכמות המומלצת.

שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

עמותת חץ

הרשמה לניוזלטר

הירשמו ותמיד תישארו מעודכנים